

Esas No: 2017/5382
Karar No: 2017/5382
Karar Tarihi: 4/7/2019
AYM 2017/5382 Başvuru Numaralı S.S.K. Başvurusuna İlişkin Karar
TÜRKİYE CUMHURİYETİ |
ANAYASA MAHKEMESİ |
|
|
İKİNCİ BÖLÜM |
|
KARAR |
|
S.S.K. BAŞVURUSU |
(Başvuru Numarası: 2017/5382) |
|
Karar Tarihi: 4/7/2019 |
|
İKİNCİ BÖLÜM |
|
KARAR |
|
GİZLİLİK TALEBİ KABUL
Başkan |
: |
Engin
YILDIRIM |
Üyeler |
: |
Recep
KÖMÜRCÜ |
|
|
Muammer
TOPAL |
|
|
M.Emin KUZ |
|
|
Yıldız
SEFERİNOĞLU |
Raportör |
: |
M. Serhat
MAHMUTOĞLU |
Başvurucu |
: |
S.S.K. |
Vekili |
: |
Av. Nilgün
AKDOĞAN |
I. BAŞVURUNUN KONUSU
1. Başvuru, öldürülme ya da kötü muamele riski bulunan ülkeye
sınır dışı etme kararı verilmesi nedeniyle kötü muamele yasağının ihlal
edildiği iddiasına ilişkindir.
II. BAŞVURU SÜRECİ
2. Başvuru 31/1/2017 tarihinde yapılmıştır.
3. Başvurucu, Anayasa Mahkemesi İçtüzüğü’nün
(İçtüzük) 73. maddesi uyarınca sınır dışı işleminin yürütmesinin tedbiren durdurulmasına karar verilmesini talep etmiştir.
4. Komisyonca tedbir talebinin Bölüm tarafından karara
bağlanması gerekli görüldüğünden İçtüzük"ün 73.
maddesinin (2) numaralı fıkrası uyarınca başvurunun kabul edilebilirlik
incelemesinin Bölüm tarafından yapılmasına karar verilmiştir.
5. Bölüm tarafından 7/2/2017 tarihinde başvurucunun ülkesine
sınır dışı edilmesine dair işlemin durdurulmasına karar verilmiştir.
III. OLAY VE OLGULAR
6. Başvuru formu ve eklerinde ifade edildiği şekliyle olaylar
özetle şöyledir:
7. Başvurucu, İran İslam Cumhuriyeti vatandaşıdır.
8. İstanbul Valiliği İl Göç İdaresi Müdürlüğü tarafından başvurucunun
sınır dışı edilmesine karar verilmiştir.
9. Başvurucu, idare mahkemesinde sınır dışı kararının iptali
için açılan davanın sınır dışı etme kararının uygulanmasını kendiliğinden
durdurmadığını belirterek bireysel başvuruda bulunmuştur.
10. Başvurucu 4/2/2019 tarihli dilekçesiyle bireysel
başvurusundan feragat ettiğini belirtmiştir.
IV. İNCELEME VE GEREKÇE
11. Mahkemenin 4/7/2019 tarihinde yapmış olduğu toplantıda
başvuru incelenip gereği düşünüldü:
A. Başvurucunun İddiaları
12. Başvurucu, sınır dışı edilmesi hâlinde ülkesinde yaşamı ile
maddi ve manevi varlığının tehlikeye düşebileceğini ileri sürmüş; sınır dışı
işleminin durdurulması, adli yardım ve kamuya açık belgelerde kimliğinin gizli
tutulması taleplerinde bulunmuştur.
B. Değerlendirme
13. 30/3/2011 tarihli ve 6216 sayılı Anayasa Mahkemesinin
Kuruluşu ve Yargılama Usulleri Hakkında Kanun"un “Kararlar” kenar başlıklı 50. maddesinin (5) numaralı fıkrası
şöyledir:
“Davadan
feragat hâlinde, düşme kararı verilir.”
14. İçtüzük"ün “Düşme kararı” kenar başlıklı 80.
maddesinin (1) numaralı fıkrasının ilgili kısımları ve (2) numaralı fıkrası
şöyledir:
“(1) Bölümler ya da komisyonlarca yargılamanın her
aşamasında aşağıdaki hallerde düşme kararı verilebilir:
a) Başvurucunun davadan açıkça feragat etmesi
…
(2)
Bölümler ya da Komisyonlar; yukarıdaki fıkrada belirtilen nitelikteki bir başvuruyu,
Anayasanın uygulanması ve yorumlanması veya temel hakların kapsamının ve
sınırlarının belirlenmesi ya da insan haklarına saygının gerekli kıldığı
hâllerde incelemeye devam edebilir."
15. Başvurucu, Anayasa Mahkemesine yaptığı bireysel başvurudan
feragat ettiğini belirtmiştir. Somut olayda başvurudan feragat edilmesine
rağmen başvurunun incelenmesinin sürdürülmesini haklı kılan bir neden de
bulunmamaktadır.
16. Açıklanan gerekçelerle başvurunun kabul edilebilirlik
şartları yönünden incelenmeksizin feragat
nedeniyle düşmesine karar verilmesi gerekir.
V. HÜKÜM
Açıklanan gerekçelerle;
A. Başvurucunun kamuya açık belgelerde kimliğinin gizli
tutulması talebinin KABULÜNE,
B. Adli yardım talebinin KABULÜNE,
C. Başvurunun feragat
nedeniyle DÜŞMESİNE,
D. Tedbir kararının SONLANDIRILMASINA,
E. Kararın bir örneğinin İçişleri Bakanlığı Göç İdaresi Genel
Müdürlüğüne GÖNDERİLMESİNE 4/7/2019 tarihinde OYBİRLİĞİYLE karar verildi.
